سیستمهای تهویه مطبوع -air conditioning

آذین تهویه یکی از برند های شناخته شده در بخشی از کشور می باشد که انواع تجهیزات تهویه مطبوع و سیستم های برودتی و گرمایشی را تولید و تامین می نمایید.

سیستمهای تهویه مطبوع -air conditioning

آذین تهویه یکی از برند های شناخته شده در بخشی از کشور می باشد که انواع تجهیزات تهویه مطبوع و سیستم های برودتی و گرمایشی را تولید و تامین می نمایید.

روش انتخاب برج خنک کننده

انتخاب برج خنک کننده صنعتی :

نحوه انتخاب فرآیند خنک‌کننده ( چیلر، برج خنک کننده، درای کولر و ... ) یک تصمیم ماهرانه است که بایستی توسط کارفرمایان و مهندسین مشاور این حوزه صورت پذیرد، علت این مسئله نیز این است که انتخاب بهترین سیستم خنک کننده فرآیند مدار، به متغیرهای مختلفی مانند بارحرارتی، اختلاف دما، میزان سرمایش، موقعیت جغرافیایی، در دسترس بودن منابع، شرایط محیطی و هزینه های عملیاتی بستگی دارد. شاید برای برخی از کارفرمایان این انتخاب که نسبتا امری تخصصی است مشکل به نظر آید، اما راه حل آن چندان مشکل نیست؛ شما می توانید با شرکت های مهندسی و مشاورین این حوزه مشورت نموده و برج خنک کننده مناسب یا دیگر دستگاههای خنک کننده مورد نیاز خود را انتخاب نمایید. یا با صرف کمی وقت می توانید با مطالعه این مقاله و چند مقاله مرتبط در زمینه برج خنک کننده و سیستم های سرمایشی که در سایت آذین تهویه منتشر شده است به اطلاعات  اولیه جهت انتخاب تجهیز مناسب دست رسی پیدا نمایید.
 در ادامه مطلب به زبان ساده به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید با توجه به نوع صنعت و منطقه جغرافیایی بهترین دستگاه خنک کننده( کولینگ تاور ) را انتخاب کنید. 

انواع برج های خنک کننده : تجهیزت خنک کننده آب یا همان کولینگ تاورها از لحاظ نحوه عملکردی به 3 صورت کلی می باشند.
1-برج خنک کننده مدار باز یا کولینک تاور مرطوب
رویه اصلی برج خنک کننده مدار باز که در تصویر شماره 1 ملاحظه میفرمایید، افزایش میزان برخورد آب و هوا و تبادل بیشتر دما بین این دو سیال در حال جریان می باشد. در واقع آب وارد به کولینگ واتر از طریق نازلهای آب پاش بر روی پکینگ برج خنک کننده اسپری می شود و از این طریق تبادل حرارت با حداکثر میزان خود اتفاق می افتد. 
از آنجایی که در برج خنک کننده مرطوب اساس کار کاهش دمای آب بوسیله تبخیر بخشی از آب می باشد به این دستگاه، خنک کننده تبخیری نیز می گویند. از این نوع برج در مناطق معتدل که میزان رطوبت بالا نباشد و در آن منظقه کمبود آب احساس نشود می توان استفاده نمود. به علت گردش آب در یک سیکل کامل باز یکی از مشکلات این نوع برج ها افزایش آلودگی ها و وجود ذرات آلاینده درون آب و البته گسترش جلبک می باشد که نیاز به نگهداری و نظافت دائمی دارد.  

                                    تصویر شماره (1)


2-برج خنک کننده مدار بسته یا کولینگ تاور خشک
همان طور که در تصویر شماره 2 نمونه ای از برج خنک کننده مدار بسته را مشاهده می نمایید، درون این دستگاه بجای پکینگ ها ( سطوح پرکننده انتقال حرارت) از لوله های مسی یا گالوانیزه که به آنها کویل گفته می شود، استفاده شده است. در واقع سیال گرم از دورن این کویل ها عبور داده می شود و بطور غیر مستقیم با هوا تبادل حرارت را انجام میدهد. نحوه کار برج خنک کننده خشک بسیار شبیه رادیاتور ماشین می باشد یعنی آب داغ درون رادیاتور یا کویل به گردش در می آید و از طریق وزش باد دمای آن کاهش می یابد. میزان کاهش دمای آب در کولینگ تاور های مدار بسته نسبت به نوع مدار باز پایین تر است . ولی دیگر با مشکلاتی از قبیل پرت زیاد آب و آلودگی های مرسوم روبرو نخواهیم شد.
استفاده از این نوع برج ها در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند و یا رطوبت هوا زیاد است می تواند مناسب باشد. البته برای صنایعی که نیاز است برای خنک کردن تجهیزات از آب بدون آلودگی یا آب مقطر استفاده نمود می بایست از همین نوع برج خنک کن استفاده کرد تا بهترین نتیجه را گرفت. البته لازم به ذکر است که در تمام کولینگ تاور های مدار باز و بسته برای جلوگیری از اتلاف آب و پرتاب آن به بیرون، از قسمت فن استک می توان از قطره گیر برج خنک کننده استفاده نمود که در دو نوع لانه زنبوری و چکه گیر تیغه ای در بازار موجود هستند.

                                  تصویر شماره (2)


3-برج خنک کننده ترکیبی یا کولینگ تاور مدار بسته هیبریدی  
یکی از نمونه های برج خنک کننده که در سالهای اخیر با استقبال بیشتری روبرو شده برج های خنک کننده هیبریدی یا ترکیبی هستند.که یک برج خنک کننده 20 تن تبرید هیبریدی را در تصویر شماره 3 مشاهد می کنید. علت این مسله راندمان بالا و سلامت آب خنک شده می باشد. رویه اصلی این دستگاه ترکیبی از دو نوع برج قبلی می باشد یعنی آب ورودی به کولینگ تاور وارد مدار بسته یا همان کویل های مارپیچ می شود و در اثر عبور هوای دمیده شده توسط فن دچار کاهش دما می گردد ولی درکنار تبادل حرارت آب و هوا از یک سیکل پاشش کمکی در این نوع از برج های مدار بسته استفاده می شود. با استفاده از یک پمپ سیرکوله و اتصال آن به نازل های بالای کویل آب خنک درون حوضچه  مکش می شود و از طریق افشانک ها بر روی کویل پاشیده می شود که این امر موجب کاهش دمای بیشتر سیال درون کویل می گردد.
بطور ساده می توان گفت ما در برج خنک کننده مدار بسته هیبریدی هم از وزش باد و هم پاشش آب برای خنک کننده سیال داغ درون کویل استفاده می نماییم. البته در فصولی از سال که هوا سردتر است می توان پاشش آب را از مدار خارج نمود تا برج خنک کننده فقط بصورت خشک کار کند تا در هزینه مصرف انرژی صرفه جویی شود. 

                             تصویر شماره (3)


نتیجه گیری :
هرکدام از نمونه های بالا که نام بردیم در شرایط اقلیمی خاصی و در صنایع به خصوص کاربرد دارند،  البته مشاوره قبل از خرید کولینگ تاور و تصمیم عاقلانه در انتخاب سیستم خنک کننده مناسب، خیلی زود هزینه های صرف شده را به بودجه شما باز می گرداند.  به عنوان مثال، در مناطق گرم و خشک و بیابانی استفاده از کولرهای هواخنک ( برج خنک کننده مدار بسته خشک) شاید ارزان تر به نظر آید اما از آنجایی که کولینگ تاور مدار بسته با توجه به دمای هوای خشک محیط(نکته علمی1) عمل خنک کاری را انجام می دهد به احتمال زیاد در تعدادی کمی از صنایع مثمرثمر واقع خواهد شد. استفاده از برج خنک کننده مرطوب نیز در اقلیم های خشک به علت کمبود منابع آبی میسر نمی باشد و توجیه اقتصادی نخواهد داشت. 
نکته علمی1: دمای هوای خشک(به انگلیسی: Dry-bulb temperature) دمایی است که توسط یک دماسنج که به طور مستقیم در معرض هوا و به دور از رطوبت و تشعشع مستقیم قرار گرفته باشد، اندازه‌گیری می‌شود. این دما به عنوان دمای ترمودینامیکی شناخته می‌شود و با واحدهایی چون کلوین (K)، سانتی گراد (C) و فارنهایت (F) گزارش می‌شود. همچنین این پارامتر در سایکرومتری پارامتری مهم بوده و در جداول سایکرومتری از آن استفاده می‌شود.
 پس می توان گفت تصمیم عاقلانه در این مناطق جهت خرید و نصب برج خنک کننده ، استفاده از یک دستگاه برج خنک کننده دو منظوره یا هیبریدی می باشد. همچنین در مناطق معتدل و مرطوب استفاده از برج های آب خنک ( مرطوب یا مدار باز ) یک انتخاب ایده آل برای رسیدن به سرمایش بهتر سیال می باشد.
 طراحی نامناسب سیستم خنک کاری سیالات فرآیندی، باعث ناکارآمدی برج خنک کننده می شود و همیشه هزینه زیادی را به کارفرمایان تحمیل خواهد کرد. پیشنهاد میکنیم بمنظور کنترل هزینه های خرید یک برج خنک کننده، زمان کافی را برای انتخاب درست برج خنک کننده، نصب اصولی برج خنک کننده و بهره برداری و نگهداری درست از این دستگاه صرف نمایید. البته می توانید از طریق تماس با متخصصین گروه صنعتی آذین تهویه و دریافت راهنمایی لازم از خیلی از مشکلات در این زمینه جلوگیری نمایید.
مطالعه مطالب زیر می تواند کمک بیشتری به شما نمایید تا اطلاعات خودر را در زمینه آشنایی با برج خنک کننده بیشتر نمایید.
کاهش دور برج خنک کننده

برج خنک کننده چیست؟

قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده (Drift Eliminator) بخش جدایی ناپذیر انواع کندانسورها و کولینگ تاور ها می باشد . این قطعه برای جلوگیری از اتلاف قطرات آب و بخارات خروجی از دهانه برج خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد. فن مکنده یا دمنده کولینگ تاور موجب پرتاب قطرات به سمت خروجی هوا می شود که با نصب المیناتور یا چکه گیر برج خنک کننده می توان از خروج این قطرات همراه با هوا جلوگیری نمود. ساخت و مونتاژ قطره گیر برج خنک کننده توسط تعدادی بلوک و ورقها پی وی سی با فاصله معین که بوسیله دستگاه اکسترودر تزریق و فرم دهی می گردد صورت می پذیرد. استفاده از قطره گیر کولینگ تاور فواید زیادی در پی دارد مانند کاهش مصرف آب در حال گردش، جلوگیری از خوردگی  و رسوب در قسمت الکترو فن و قطعات فلزی فن استک، پیشگیری از ایجاد بخارات و توده ابر در بالای برج خنک کننده و دیگر موارد، البته پس از طراحی و نصب قطره گیر ( دریفت الیمیناتور) شما به خیلی از فواید و مزایای دیگر قطره گیر در برج خنک کننده پی خواهید برد. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد انواع قطره گیر برج خنک کننده، مشخصات فنی و قیمت قطره گیر برج خنک کننده آورده شده است.

قطره گیر برج خنک کننده چیست؟

قطره گیر برج خنک کننده (Drift Eliminator) یک ساختار تماس داخلی است که در واحدهای تهویه مختلف از جمله برج خنک کننده جریان مکانیکی جریان مخالف و ایرواشرها برای حذف قطرات متراکم از جریان هوا نصب می شود. به قطره گیر برج خنک کننده ، جداکننده قطرات یا چکه گیر نیز گفته می شود.
وظیفه قطره گیر برج خنک کننده دریفت Drift قطرات آبی است که به همراه جریان هوا در حال گریز از برج خنک کننده می باشند. این قطعه کاربردی در میزان هدر رفت آب رانشی و در نتیجه کل سیستم گردش آب کولینگ تاور بسیار تاثیر گذا رمی باشد.

ضرورت خرید قطره گیر برج خنک کننده:

دریفت المیناتور یا قطره گیر برج خنک کننده واحدی است که برای کاهش خروج قطرات آب از برج خنک کننده با حفظ قطرات در حال خروج طراحی شده است. قطره گیر یا همان تله آب، به شما امکان می دهد در میزان آب جبرانی (MAKE UP) خود صرفه جویی کنید. و میزان پرت آب کولینگ تاور را به حداقل برسانید.
در یک برج خنک کننده، فرآیند اصلی، تبخیر آب در گردش است که طی آن سیال مورد نظر خنک می شود. قطرات آب تبخیر شده با قطر 100-500 میکرون به همراه جریان هوا توسط فن به بیرون برج خنک کننده منتقل می شود. به این مقدار سیال که از برج خنک کننده خارج می شود، جابجایی سیال می گویند. مقدار حباب قطرات خروجی از سازه به کیفیت آب، میزان ناخالصی ها و نوع برج خنک کننده بستگی دارد. قطره گیرهای آب مدرن میزان انتقال و جابجایی سیال (آب) را به 0.1-0.5٪ کاهش می دهند. تعدادی از تولید کنندگان برج خنک کننده  ادعا می کنند که مقدار کارایی قطره گیر برج خنک کننده حدودا  0.001-0.003٪ است. با این حال، چنین مقادیر کوچکی به دلیل روش‌های اندازه‌گیری حباب و تست های آزمایشی است و برای محاسبه مقدار آب جبرانی برای برج قابل اعتماد نیستند. بنابراین، کاهش رانش و دریفت قطرات و عملکرد خوب قطره گیر آب باعث صرفه جویی در هزینه برج های خنک کن می شود. خرید قطره گیر با هدف کاهش میزان هدر رفت آب و سیال خنک کننده و خنک شونده در گردش تقریبا الزامی است و یک راه حل اقتصادی به شمار می رود. خرید قطره گیر برج خنک کننده بر اساس ظرفیت برج و برخی المانهای دیگر بایستی انجام شود. یکی از موارد اصلی در زمان خرید چکه گیر برج خنک کن ابعاد هر بلوک از این قطعه می باشد. بطور معمول قطره گیر های لانه زنبوری در ابعاد 120*30*13 سانتی متر تولید می شوند.

قطره گیر برج خنک کننده

کارایی قطره گیر برج خنک کننده:

کارایی قطره گیر برج خنک کننده به طراحی، روش نصب، ابعاد، سرعت هوا در برج خنک کننده و کشش آیرودینامیکی قطره گیر آب بستگی دارد. بنابراین، در برج های خنک کننده جریان مکانیکی، میانگین سرعت هوا 2-3 متر بر ثانیه، در برج های خنک کننده 0.7-1.3 متر بر ثانیه و در برج های خنک کننده کوچک در حال حاضر 4 متر بر ثانیه است. پیدا کردن یک درصد دقیق برای کارایی دریفت الیمیناتور یا همان  قطره گیر برج خنک کننده که در چنین طیف وسیعی از سرعت ها موثر باشد، دشوار است. ولی بطور کلی می توان استفاده از انواع قطره گیر در کولینگ تاور  و کندانسورها را بهترین روش برای کاهش تلفات آب دانست.
از آنجای که حجم قابل توجهی از قطرات آب از قسمت فن ودهانه خروجی هوا به بیرون پرتاب می شوند می توان گفت که نصب قطره گیر در آن قسمت کارایی زیادی برای کاهش حدر رفت آب خواهد داشت.

انواع قطره گیر برج خنک کننده:

طبقه بندی قطره گیر برج خنک کننده بر اساس دو شاخصه زیر صورت می پذیرد:
•    متریال و مواد مصرفی
•    نوع کاربرد و شکل ظاهری

قطره گیر برج خنک کننده بر اساس نوع کاربرد و شکل و تیپ آن به دو دسته زیر تقسیم می گردد:
•    قطره گیر تیغه ای (blade type)
•    قطره گیر لانه زنبوری (cellular)

 از نظر متریال و مواد مصرفی این المانهای چکه گیر برج خنک کننده به انواع زیر تقسیم می گردد:
•    قطره گیر پی وی سی (PVC)
•    قطره گیر پلی پروپیلن (PP)
•    قطره گیر فایبرگلاس (FRP)

قطره گیر تیغه ای برج خنک کننده :

مدرن ترین و رایج ترین نوع قطره گیر، قطره گیر تیغه ای برج خنک کننده (Cooling tower blade drip catcher) می باشد که در طیف وسیعی از سرعت های هوا عملکرد خوبی دارد، نصب آن آسان است و مقاومت کمی دارد. به دلیل انسداد کوچک در جریان هوا و همچنین کاهش تلاطم جریان، نصب قطره گیر تیغه ای باعث بهبود خنک کنندگی در برج خنک کننده و کاهش دمای آب در گردش 1-2 درجه می شود. تولید کنندگان مختلف قطره گیرهای برج خنک کننده، المان ها را به روش های مختلف به یکدیگر متصل می کنند. به عنوان مثال، استفاده از اسپیسر، بوش، پیچ و مهره و ... با استفاده از دستگاه اولتراسونیک صورت می پذیرد. قطره گیر تیغه ای یا نیمه مواج  نه تنها برای کاهش انتقال قطرات رطوبت از برج خنک کننده، بلکه برای توزیع یکنواخت جریان هوا در ورودی به واحد تهویه ( قطره گیر ایرواشر) نیز کاربرد دارد. قطره گیر تیغه ای دارای یک بلوک متشکل از پروفیل های پلی اتیلن  یا پلی پروپیلن است که دارای یک نیمه موج در سطح مقطع است، به طور دقیق تر، صفحات منحنی بلوک قطره گیر تیغه ای یک کوهانه خطوط یک نیم موج یک سینوسی و دو کوهانه نیم موج دو سینوسی را تکرار می کنند.

قطره گیر تیغه ای بر اساس تعداد امواج سینوسی به انواع زیر تقسیم می گردند:
•    قطره گیر تیغه ای یک کوهانه
•    قطره گیر تیغه ای دو کوهانه

قطره گیر تیغه ای تک کوهانه دارای یک برآمدگی یا تک نیم موج سینوسی می باشد که بیشتر در برج خنک کننده ضدجریان (جریان مخالف) با حداکثر ارتفاع 15 سانتیمتری مورد استفاده قرار می گیرد و قطره گیر تیغه ای دو کوهانه  دارای دو بر آمدگی یا موج سینوسی به شکل W  می باشد که بیشتردر ایرواشرها و کندانسورهای تبخیری مورد استفاده قرار می گیرد. قطره گیر تیغه ای از ورقهایی با ضخامت 500 تا 800 میکرون ساخته می شود. قطره گیر تیغه ای کارآمدتر از قطره گیر لانه زنبوری است. یکی از مدلهای رایج مورد استفاده در انواع کولینگ تاور ، قطره گیر تیغه ای تیپ TAP160 می باشد.

قطره گیر برج خنک کن

مشخصات فنی قطره گیر تیغه ای:

اندازه بلوک : 100*16*33 و 100*18* 50 سانتی متر
تعداد عناصر در یک بلوک: 20 عدد
فاصله بین تیغه : 50 میلمتر
وزن بلوک: 3.5 کیلوگرم
آیرودینامیک
سرعت هوا:  1، 1.5، 2،  3 متر برثانیه m/s    
ضریب راندمان حذف قطره: 99.35    99.85    99.95    99.99
ضریب درگ: 3.8، 3.5، 3.3، 3.2 

مزایای قطره گیر تیغه ای پلی اتیلن کم فشار:

•    حداقل مقاومت آیرودینامیکی این نوع از چکه گیرها امکان استفاده از موتورهای الکتریکی کمتر قدرتمند (واحد فن) را فراهم می کند.
•    چکه گیر تیغه ایی به شما امکان می دهد طول بلوک چکه گیر را با توجه به ابعاد هندسی برج خنک کننده اندازه گیری کنید.
•    وزن سبک بلوک قطره گیر به شما این امکان را می دهد که آن را به تنهایی و بدون استفاده از تجهیزات خاص نصب کنید.
•    چکه گیر تیغه ای پلی اتیلن کم فشار در دمای 60- تا 50+ درجه سانتی گراد به طور موثر عمل می کند و خواص فیزیکی و مکانیکی آن را تغییر نمی دهد.
•    تله آب ساخته شده از HDPE در معرض رسوب بیولوژیکی نیست.
•    استحکام سازه به دلیل سفت کننده ها بسیار بالا می باشد.
•    پلی اتیلن کم فشار اولیه در حین کار مواد سمی را در جو منتشر نمی کند.
•    در بلوک، صفحات با استفاده از اتصالات نر و مادگی به یکدیگر محکم می شوند که روند مونتاژ و نصب را ساده می کند.

قطره گیر تیغه ای

قطره گیر لانه زنبوری یا سلولی:

نوع دوم چکه گیرهای برج خنک کننده تولیدی شرکت آذین تهویه، چکه گیر لانه زنبوری یا سلولار (Cooling tower honeycomb drip catcher) می باشد که دارای روزنه های 6 ضلعی هستند و در برج خنک کننده مدارباز و حتی کولینگ تاور مدار بسته مکعبی نصب می گردد. میزان فرار قطرات در داخل برج پس از نصب قطره گیر لانه زنبوری کمتر از 0.002 می باشد. این نوع از چکه گیرها از ورق های PVC و PP با ضخامت 500 تا 800 میکرون ساخته می شوند.
همانطور که از نام آن پیداست، این قطره گیر مسیر قطرات آب را در برج خنک کننده مسدود می کند. برای ایجاد حداکثر سطح مانع در مسیر قطرات، ساختار قطره گیرلانه زنبوری پیچیده ترمیشود، تعداد لانه زنبوری یا هکتار افزایش می یابد. همه اینها منجر به افزایش درگ آیرودینامیکی می شود. تعادل بین مقاومت و راندمان جمع آوری آب، شکل قطره گیر سلولی را تعیین می کند. راندمان این نوع از چکه گیرها بیشتر از نوع تیغه ای می باشد.
ما یک چکه گیر لانه زنبوری ساخته شده از سه یا پنج صفحه مشبک ارائه می دهیم که در جهات عمود بر یکدیگر بسته شده اند. با انسداد هوای نسبتاً کم، چنین سازه ای، فرارحباب قطرات را کاهش می دهد.

مشخصات فنی بلوک قطره گیر لانه زنبوری:

طول: 120سانتی متر
عرض: 30سانتی متر
ارتفاع: 13سانتی متر
حداکثر سرعت برخورد قطرات: 4.5 متر بر ثانیه
حداکثر دمای کاری: 55 تا 65 درجه سانتیگراد
مجرای عبور هوا بر حسب mm : 18 و 20

انواع قطره گیر لانه زنبوری:

قطره گیرسلولار بر اساس نوع چینش و فاصله و متریال المانها به انواع زیر تقسیم می گردند:
•    TAP150 
•    DV150
•    TEP130

قطره گیر لانه زنبوری بر اساس درصد پلی اورتان مصرفی در ساخت ورقهای pvc و pp در سه تیپ زیر تولید می گردد:
1-قطره گیر لانه زنبوری گرید یک
2-قطره گیر لانه زنبوری گرید دو
3-قطره گیر لانه زنبوری گرید سه

قطره گیر لانه زنبوری برج خنک کننده

مزایای استفاده از قطره گیر پلیمری برج خنک کننده:

•    وزن نسبتاً کمی دارند که امکان نصب سریع و آسان را بدون دخالت ماشین آلات و تجهیزات خاص فراهم می کند.
•    آنها هنگام کار در هر شرایطی کارایی بالایی را نشان می دهند.
•     قطره گیر سلولارخواص و کیفیت عملیاتی خود را در محدوده دمایی از -60 ° C تا +85° C از دست نمی دهند.
•    آنها در معرض پوسیدگی و تشکیل رسوب روی سطح نیستند.
•    آنها دارای استحکام بالایی هستند که به دلیل دنده های سفت کننده ارائه شده در طراحی حاصل می شود.
•    بلوک قطره گیر برج خنک کننده شامل چندین عنصر است که با اسپیسرها و لوله ها متصل شده اند.
پی وی سی سفت و سخت یا پلی پروپیلن به عنوان ماده ای برای ساخت چکه گیر آب کولینگ تاور استفاده می شود. گزینه دوم به طورخاص برای شرایطی طراحی شده است که در آن لازم است از مقاومت بالای سازه در برابر حرارت (تا 120 درجه سانتیگراد) اطمینان حاصل شود.

دیگر محصولات مشابه و مرتبط

 پکینگ برج خنک کننده

قطعات برج خنک کننده 

کولینگ تاور

طرز کار چکه گیر برج خنک کننده:

اصل عملکرد چگه گیر در برج خنک کننده بسیار ساده است. فن برج خنک کننده یک گرداب هوایی قدرتمند ایجاد می کند که بخار و قطرات آب را به سوی خود یا خارج از برج هدایت می کند. چکه گیر کولینگ تاور در مسیر جریان مرطوب در یک لایه یکنواخت بدون شکاف نصب می شود. قطرات روی سطح صفحات آن جمع می شوند و دوباره به برج خنک کننده سرازیر می شوند. 
البته باید خاطر نشان کنیم که شبنم گیر برج خنک کننده با توجه به فاصله صفحات یا چشمه های که بین ورقه ها وجود دارد، قادر به جذب میزان متفاوتی از قطرات و شبنم های در حال خروج از برج  خنک کن می باشد. در ضمن سرعت هوا، میزان قطرات و ارتفاع قطره گیر نیز در این امر می تواند موثر باشد.

قطره گیر برج خنک کننده NCT:

قطره گیر برج خنک کننده NCT یک بلوک پروفیل پی وی سی با شکل منحنی خاص است که به لطف این راه حل خلاقانه عملکرد برج خنک کننده به شرح زیر است: جریان هوا سه بار جهت خود را تغییر می دهد که تضمین کننده راندمان بالا است. فرار قطرات پس از نصب قطره گیر در برج های خنک کننده NCT تا 10 برابر کمتر از آنالوگ ها است و به 0.001 کل گردش سیال می رسد، که می تواند هزینه ها را به طور قابل توجهی در هنگام میکاپ برج خنک کننده کاهش دهد. یکی دیگر از مزایای مهم در عملکرد برج های خنک کننده NCT، شکل خاص دریفت الیمیناتور است که به حداقل تلفات دریفت کمک می کند. بلوک های چکه گیر برج خنک کننده به راحتی جدا می شوند، که تا حد زیادی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برنامه ریزی شده را تسهیل می کند.

مزایای قطره گیرها در انواع مختلف کدامند؟

•    قابلیت سفارشی سازی انواع قطره گیر
•    طول عمر بالای این قطعه
•    عدم رسوب پذیری و قابلیت اسید شوی
•    دارای کمتریم میزان افت فشار
•    تولید در ابعاد مختلف 
•    مقاومت شیمیایی بالا با استفاده از مواد بدون بازیافت
•    مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش
•    عدم تغییر شکل در دماهای بالا با توجه به نوع متریال
•    انعظاف پذیری بالا
•    کاهش میزان مصرف آب در بالاترین حد
•    جلوگیری از تراکم افزایش مه در بالای برج خنک کننده در فصول گرم سال

دریفت الیمیناتور کولینگ تاور

چه نوع قطره گیری برای برج خنک کننده ما مناسب است؟

با توجه به معرفی انواع قطره گیر برج خنک کننده و بیان مشخصات آنها شما می توانید از هر دو نوع چکه گیر لانه زنبوری و قطره گیر تیغه ای در دستگاه خود استفاده نمایید. استفاده از هرکدام از انواع قطره گیر بستگی به شرایط محیطی و تجربه کاریی شما دارد. در کل می توان گفت که هر دو نوع قطره گیر برای رسید به مقصود، یعنی کاهش هدر رفت آب موثر می باشد.

قیمت قطره گیر برج خنک کننده:

قطره گیرهای برج خنک کن نیز برای قیمت گذاری، مانند دیگر قطعات کولینگ تاور بر اساس پارامترهای مختلفی سنجیده می شوند. قیمت قطره گیر برج خنک کننده بر اساس نوع و مدل قطعات، متریال مصرفی و گرید آن، وزن صفحات، قیمت مواد اولیه خام، سطح مقطع و ضخامت ورقه ها، ابعاد قطره گیر و... محاسبه و تخمین زده می شود. 
بطور مثال قیمت هر متر مربع قطره گیر لانه زنبوری با ضخامت 500 میکرون که از جنس پی وی سی و رنگ مشکی بر اساس ابعاد استاندارد تولید شود در حدود 950 هزار تومان می باشد. همین قطره گیر اگر از مواد درجه یگ و رنگ طوسی تولید شود و ضخامت آن 600میکرون در نظر گرفته شود قیمت هر متر مربع آن برابر با 1.200.000تومان می شود. البته این قیمت ها مربوط به 6 ماه اول سال 1401 هجری شمسی می باشد. که با توجه به گذشت زمان و افزایش قیمت مواد اولیه قطعا تغییراتی خواهد داشت.
شما می توانید جهت دریافت مشخصات انواع قطره گیر و قیمت قطره گیر برج خنک کننده همین حالا با کارشناسان شرکت آذین تهویه تماس بگیرید و در اسرع وقت پیش فاکتور فنی و مالی مورد نظر را دریافت نمایید.