سیستمهای تهویه مطبوع -air conditioning

آذین تهویه یکی از برند های شناخته شده در بخشی از کشور می باشد که انواع تجهیزات تهویه مطبوع و سیستم های برودتی و گرمایشی را تولید و تامین می نمایید.

سیستمهای تهویه مطبوع -air conditioning

آذین تهویه یکی از برند های شناخته شده در بخشی از کشور می باشد که انواع تجهیزات تهویه مطبوع و سیستم های برودتی و گرمایشی را تولید و تامین می نمایید.

انواع نازل برج خنک کننده | آب پخش کن کولینگ تاور

 

نازل های برج خنک کننده: انواع، کاربردها و قیمت آب پخش کن برج

نازل های برج خنک کننده بخشی جدایی ناپذیر از سیستم برج خنک کننده هستند که آب را به طور یکنواخت روی محیط پرکننده ( پکینگ های کولینگ واتر) توزیع می کند تا خنک کنند گی بهتری را افزایش دهد. این نازل ها در انواع و اندازه های مختلف برای کاربردهای خاص برج خنک کننده وجود دارند. در این پست وبلاگ، انواع نازل های برج خنک کننده، کاربردها و قیمت آنها را مورد بحث قرار خواهیم داد.

تقریبا 95 درصد از برج های خنک کننده که به صورت چهار گوش (مربع و یا مستطیل شکل ) طراحی شده اند از سیستم نازل برای  پاشش آب استفاده می کنند و تقریباً تمامی تلاش برای اسپری کردن آب بر روی سطح پکینگ ها با استفاده از الگوی  پاشش آب به صورت دایره ای است که  از آغاز طراحی آن خود دارایی نقص های می باشد که در شکل زیر قابل مشاهده است. این نوع طراحی باعث می شود که برج خنک کننده نتواند کارایی مناسبی داشته باشد و در ماه های گرم سال قابلیت خنک کنندگی آن کاسته می شود .

یکی از قطعاتی که تاثیر مستقیم بر راندمان برج خنک کننده دارد سیستم توزیع آب  و فرم نازل برج خنک کننده می باشد .نوع سیستم توزیع آب چند طرح داردکه متداول ترین آن با فشارکم ازنازل های فلزی با منفذ به قطر 3 میلی متر می باشد،چون مخروط اسپری به این شکل رواج پیدا کرده،فواره نسبتاً کوچک است و برای توزیع یکنواخت آب روی بخش پر کننده(پکینگ ها)به تعداد زیاد آن نیاز خواهد بود.

نسل جدید نازل های مربع پاش مدل 2H  می باشد . این نسل نازل ، با افت فشار کمتر نسبت به مدل نازل های دک اسپری و همچنین پوشش جامع تر پاشش آب به صورت منظم از مزایای بسیار بالاتری نسبت به سایر نازل های مربع پاش برخوردار است . همانطور که می دانید مهمترین بخش طراحی نازل ها و کاربرد صحیح نازل ها رابطه مستقیمی با تامین فشار پشت نازل دارد . این نوع نازل ها با کمترین میزان فشار لازم بیشتری شدت جریان آب را از خود خارج می کنند . سایز این نازل ها 2 اینچ و 3 اینچ می باشد و در بازه طراحی مدل های مختلف برج خنک کننده در بازه 10 الی 20 متر مکعب در ساعت آب را از خود به صورت استاندارد خارج می نمایند .

رابطه شدت جریان ورودی به نازل ها و فشار موردنیاز پشت نازل در نمودار زیر به وضوح مشخص می باشد .

 

علاوه بر موضوعات قید شده در بالا طراحی شعاع پاشش نازل ها رابطه مستقیمی به فاصله محل خروجی نازل تا سطوح خنک کننده دارد . عموما این فاصله تعیین کننده تعداد نازل و نوع چیدمان نازل هاست

انواع نازل برج خنک کننده

نازل های اسپلش

نازل های اسپلش رایج ترین نوع نازل برج خنک کننده هستند. آنها با پاشیدن آب روی یک صفحه کار می کنند، که آب را به قطرات کوچک تقسیم می کند و آن را روی محیط پرکننده( فیلینگ برج خنک کننده) پخش می کند. نازل های اسپلش همه کاره هستند و در بسیاری از انواع برج های خنک کننده صنعتی استفاده می شوند. قیمت نازل های برج خنک کننده در این مدل نسبتاً ارزان هستند و به راحتی قابل تعویض و جایگزینی هستند.

نازل های اسپری پاش

نازل های اسپری با ایجاد یک غبار ریز عمل می کنند که روی محیط پرکننده پخش می شود. این نوع نازل کولینگ تاور برای عملکرد موثر به پمپ فشار بالا نیاز دارد. نازل‌های اسپری پاش معمولاً در برج‌های خنک‌کننده بزرگ استفاده می‌شوند که سرعت جریان بالایی دارند. آنها گرانتر از نازل های اسپلش هستند اما از نظر توزیع آب کارآمدتر هستند. این افشانک ها قطرات آب را بصورت پودر بر روی سطوح پرکن توزیع کرده و موجب تبخیر بیشتر می شوند.

مشخصات فنی نازل برج خنک کننده:

هر یک از انواع افشانک ها دارای مشخصه های در عملکرد هستند که کاربرد و سیستم کاری آنها را متمایز می کند در زیر چند اصل مهم را عنوان کردایم.

شعاع پاشش نازل

فشار کاری

نحوه پاشش آب

سایز ورودی نازل

سایز خروجی نازل

جنس و متریال مورد استفاده در ساخت نازل

کاربردهای نازل برج خنک کننده

برج های خنک کننده صنعتی

نازل های آب پاش به طور گسترده در برج های خنک کننده صنعتی برای خنک کردن آب گرم فرآیند استفاده می شود. اندازه برج خنک کننده و تعداد نازل های مورد نیاز به ظرفیت خنک کننده مورد نیاز بستگی دارد. در کولینگ تاور های مکعبی از نازل های مربع پاش در سایز 2 و 3 اینچ استفاده می شود.

سیستم های HVAC

از نازل های برج خنک کننده نیز در سیستم های HVAC برای خنک کردن آبی که برای تهویه مطبوع استفاده می شود استفاده می شود. این سیستم ها کوچکتر از برج های خنک کننده صنعتی هستند و ممکن است به نازل های کمتری نیاز داشته باشند. در ایرواشر ها از نازل چپقی استفاده می شود که برای ایجاد سرمایش و رطوبت استفاده می گردد. در برخی از کولرهای صنعتی نیز برای سرمای بهتر از نازل استفاده می گردد. تا آب به خوبی توزیع گردد.

 

نیروگاه ها

نیروگاه ها از برج های خنک کننده برای خنک کردن آب استفاده می کنند که برای تولید بخار برای تولید برق استفاده می شود. این برج های خنک کننده به سرعت جریان بالایی نیاز دارند و ممکن است از نازل های اسپری برای توزیع آب بر روی محیط پرکننده استفاده کنند. این شکا از نازلها باید توانی تحمل فشار بالای آب را داشته باشند و قابلیت اسید شوی را داشته باشند.

قیمت نازل برج خنک کننده

قیمت نازل های برج خنک کننده به نوع، جنس و سازنده آن بستگی دارد. نازل‌های اسپلش معمولاً ارزان‌ترین قیمت را دارند و قیمت‌های آن از 1 تا 5 دلار در هر نازل است. نازل های اسپری گران تر هستند و قیمت هر نازل از 10 تا 50 دلار متغیر است. انتخاب نازل هایی که برای کاربرد و بودجه برج خنک کننده شما مناسب هستند ضروری است.

برای استعلام قیمت آنواع نازل برج خنک کننده و خرید آب پخش کن می توانید به شرکتهای معتبر همچون آذین تهویه ، آریا بنیز، آب گردان و... مراجعه نمایید.

کاربرد افشانک برج خنک کننده:

نازل های برج خنک کننده جزء ضروری هر سیستم برج خنک کننده هستند. آنها نقش مهمی در توزیع یکنواخت آب در سراسر محیط پر کننده دارند تا انتقال حرارت موثر و خنک کننده کارآمد را ارتقا دهند.

 

در برج های خنک کننده مکعبی، از چندین نازل یا اسپرینکلر برای توزیع آب بر روی محیط پرکننده یا همان پکینگ برج خنک کن استفاده می شود. این نازل ها معمولاً در بالای برج قرار دارند و آب را به سمت پایین روی محیط پرکننده زیر می پاشند. تعداد و اندازه نازل ها ممکن است بسته به اندازه برج خنک کننده و ظرفیت خنک کننده مورد نیاز متفاوت باشد. به طور کلی، یک برج خنک کننده بزرگتر به نازل های بیشتری نیاز دارد تا آب را به طور موثر بر روی محیط پرکننده توزیع کند.

از سوی دیگر، برج های خنک کننده گرد معمولاً از یک سر آبپاش برای توزیع آب استفاده می کنند. این سر آبپاش در بالای برج قرار دارد و آب را به سمت بیرون روی محیط پرکننده زیر می‌پاشد. طراحی سر اسپرینکلر بسته به اندازه برج خنک کننده و دبی مورد نظر می تواند متفاوت باشد. برخی از سرهای آبپاش ممکن است برای سفارشی سازی الگوی توزیع آب قابل تنظیم باشند.

مهم نیست که چه نوع برج خنک کننده ای دارید، مهم است که اطمینان حاصل کنید که نازل هاکولینگ تاور یا سر آبپاش به درستی کار می کنند و آب را به طور یکنواخت روی محیط پرکننده توزیع می کنند. توزیع ضعیف آب می تواند منجر به کاهش راندمان برج خنک کننده و افزایش هزینه های نگهداری شود. بنابراین، بازرسی و نگهداری منظم از این قطعات برای حفظ عملکرد روان و کارآمد برج خنک کننده ضروری است.

تعویض آب پخش کن برج خنک کننده

علاوه بر نازل‌های برج خنک‌کننده، جایگزینی آب‌رسان برج خنک‌کننده نیز مهم است. توزیع کننده آب وظیفه توزیع آب بر روی محیط پرکننده را بر عهده دارد و در صورت عدم عملکرد صحیح می تواند بر کارایی برج خنک کننده تأثیر بگذارد. هزینه تعویض آب پخش کن برج خنک کننده به اندازه و نوع برج خنک کننده بستگی دارد. انتخاب یک تامین کننده معتبر برای اطمینان از بهترین کیفیت و ارزش برای پول بسیار مهم است.

معمولا در کولینگ تاور از یک اسپرینکلر آلومینیمی با وزن بالا می توان 5 سال استفاده نمود و در صورت تهیه آب پخش کن برنجی می توان حدود 10 سال با سرویس منظم از آن استفاده نمود.