سیستمهای تهویه مطبوع -air conditioning

آذین تهویه یکی از برند های شناخته شده در بخشی از کشور می باشد که انواع تجهیزات تهویه مطبوع و سیستم های برودتی و گرمایشی را تولید و تامین می نمایید.

سیستمهای تهویه مطبوع -air conditioning

آذین تهویه یکی از برند های شناخته شده در بخشی از کشور می باشد که انواع تجهیزات تهویه مطبوع و سیستم های برودتی و گرمایشی را تولید و تامین می نمایید.

چند نوع برج خنک کننده داریم ؟

بر اساس روش تامین هوا و جهت وزش باد کولینگ تاورها به انواع زیر تقسیم می گردند:

1-کولینگ تاور جریان مکانیکی

2-کولینگ تاور جریان طبیعی

3-برج خنک کننده جریان متقاطع (کراس فلو)

4-برج خنک کننده جریان مخالف (کانتر فلو)

کولینگ تاور جریان مکانیکی:

این دسته از برج های خنک کننده آب مجهز به یک فن محوری یا چند فن سانتریفیوژ می باشند و شیوه عملکرد آنها ایجاد جریان هوای آزاد توسط کارکرد فن با پره های اکسیال یا گریز از مرکز می باشد. گاهی فن های اکسیال تا 700.000متر مکعب هوا در ساعت نیز قادرند مبادله کنند. بعنوان مثال در این مدل با نسبت 1 متر مکعب آب به 600 متر مکعب هوا و بیشتر، خنک کنندگی مؤثر سیال شروع می شود. هوا از طریق دریچه های ورودی  هوا (لوورها) که در زیر قاب فلزی یا فایبرگلاس قرار دارد وارد برج خنک کننده می شود. اندازه لوورها باید برای عبور حجم عظیمی از هوا کافی باشد. برخورد آب پاشیده شده توسط افشانک ها و هوا روی سطح بلوک های پکینگ مدیا اتفاق می افتد. وظیفه اصلی پکینگ های لانه زنبوری به حداکثر رساندن سطح و زمان تماس بین آب و هوا است. برای جلوگیری از دمیدن و فرار آب زیاد توسط فن از دریفت الیمناتور یا همان قطره گیر برج خنک کننده استفاده می شود. به لطف وجود مدلهای مختلف پکینگ برج خنک کننده و طیف وسیعی از فن‌های محوری، انواع برج جریان مکانیکی را می‌توان در محدوده بیشتری از بارهای آبی انتخاب کرد و خنک‌کننده عمیق آب را با افت تا 30 درجه فراهم نمود. قابل ذکر است که امکان نصب کرکره های تنظیم هوا و معکوس کردن موتور وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که  از یخ زدگی برج خنک کننده در زمستان محافظت نمایید. با توجه به محل قرار گیری فن این تجهیزات به دو دسته زیر تقسیم می گردند:

جریان مکانیکی القایی: فن در قسمت خروجی هوا نصب می گردد. معمولا برج های خنک کننده مکعبی و مخروطی فایبر گلاس در نوع جریان مخاف از فن های محوری در قسمت فن استک استفاده می کنند و هوا از پایین برج مکیده شده و از دهانه یا تنوره کولینگ تاور با سرعت مشخص خارج میگردد. جنس فن مورد استفاده در بالای برج از متریال فایبر گلاس ،پلی آمید و آلومینیم می باشد.

جریان مکانیکی اجباری: فن در قسمت ورودی هوا قرار می گیرد. این نوع کولینگ تاور ها معمولا طرح های قدیمی و گالوانیزه هستند که در قسمت پایین دارای یک یا چند فن سانتریفیوژ هستند. میزان مصرف برق بالا و سرو صدای زیاد فن ها از معایب این نوع کولینگ واتر ها می باشد. برج های خنک کننده گالوانیزه هوا را از قسمت پایین بخ داخل محفظه اصلی که پکینگ چیده شده با قدرت فوت می کنند و هوا پس از عبور از پکینگ ها و جذب گرمای آب از قسمت بالای برج به جو منتقل می شود.

مزایای برج خنک کننده جریان مکانیکی 

کوچک بودن ابعاد دستگاه نسبت به کولینگ تاور جریان طبیعی

عملکرد پایدار در مقابل تغییرات جوی به کمک جریان هوای بیشتر

اشغال فضای کمتر در محل نصب

راندمان حرارتی بالا و سرعت خنک کاری بیشتر

انعطاف پذیری طراحی بصورت مکعبی و گرد

عدم یخ زدگی سازه در زمستان به واسطه جریان هوای معکوس

سهولت تعمیر و نگهداری و نصب

مجهز به طیف گسترده ای از قطعات یدکی وتناژ های مختلف

برج خنک کننده جریان طبیعی:

 در این نوع کولینگ واتر ها جهت خنک سازی سیال از اصل تفاوت چگالی بین هوا گرم شده داخل دستگاه و هوای خنک بیرون بهره می برند. هوای بیرون دارای چگالی بیش از هوای داخل برج دارد. جهت خنک سازی و افزایش سطح تماس ارتفاع این سازه بسیار بلندتر از سایر مدلها می باشد. برج خنک کننده هایپربولیک یا هذلولی متعلق به این گروه است. طراحی برج جریان طبیعی به گونه ای است که دمیستر در بالای دستگاه قرار می گیرد و به دنبال آن نازل ها و سپس آب بندی ها قرار می گیرند. جریان هوا از پایین دستگاه از طریق لوورها وارد کولینگ تاور می شود و با جریان آب تماس پیدا می کند و در نتیجه آب را خنک می کند.

مزایای برج های جریان طبیعی:

بدون نیاز به برق و انرژی

کاهش سر و صدا

کار تعمیر و نگهداری حداقل است

عملیات ایمن و قابل اعتماد

برج خنک کننده جریان متقاطع:

در این تجهیزات، آب و هوا با زاویه 90 درجه سقوط می کند، آب از نازل از بالای دستگاه به بالای پکینگ ریخته می شود و هوا روی چیزی که در راستای کناره است، جعبه می شود. . از برج خنک کننده اولین شرکتی که این نوع برج ها را تولید کرد، یک شرکت ژاپنی به نام ابارا است که گاهی اوقات از آن به عنوان برج جریان به عنوان برج خنک کننده ابارا یاد می شود.

مزایای این دسته برج خنک کننده:

جریان گرانشی آب

2 از یک پمپ کوچک استفاده کنید

اسپری بدون فشار جریان آب

راندمان بالا در مناطق مرطوب

فضای کمتری را اشغال می کند و ارتفاع را کاهش می دهد

قابل تولید به صورت طرح مارلی

آنها را می توان با مونتاژ در محل و کاهش هزینه های حمل و نقل در مقادیر زیاد تولید کرد

برج خنک کننده ضد جریان یا جریان مخالف :

در این مدل نحوه تعامل آب با جریان هوا برعکس می شود. به این معنی که جریان آب از بالا و جریان هوا 180 درجه از پایین به هم می رسند. جابجایی نقاط در این سازه تقریبا زیاد است بنابراین از نقطه گیر در این دستگاه استفاده شده است. راندمان و راندمان حرارتی برج ضد جریان تقریباً بالاتر از مدل های دیگر است، بنابراین برای صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها مناسب است.

مزایای برج خنک کننده کانتر:

راندمان حرارتی را افزایش دهید

اختلال در جریان آب از دهانه ها و کاهش قابل توجه دما در مرحله اولیه

توزیع بهینه آب در سطح برج خنک کننده.

برج خنک کننده مدار باز

جنس بدنه برج خنک کننده:

یکی از مهمترین معیارهای طراحی و انتخاب انواع برج کولینک، متریال به کار رفته در ساخت بدنه و برخی از قطعات آن می باشد. بتن، فولاد و فایبرگلاس سه ماده مهم برای ساخت بدنه برج های خنک کننده هستند. به دلیل برخی کاستی ها، برج های خنک کننده فلزی تنها با پوشش اپوکسی و لایه های فولادی ضد زنگ در برخی کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر بیشترین تقاضا فقط برای برج های خنک کننده فایبرگلاس است. برج خنک کننده فایبرگلاس به دلیل ارزان بودن، وزن سبک و مقاومت بالا در برابر شرایط جوی و همچنین عدم خوردگی و تخریب برای بسیاری از کاربران و مصرف کنندگان توجیه اقتصادی دارد. برج خنک کننده فایبرگلاس توسط شرکت آذین تهویه  به اشکال زیر طراحی و تولید می شود:

برج خنک کننده مخروطی

برج خنک کننده مکعبی

برج خنک کننده ذوزنقه ای

برج های خنک کننده مخروطی  یا گرد و مکعبی از نوع جریان مخالف هستند. اما برج خنک کننده ذوزنقه ای متقاطع است و ساختار آن کمی پیچیده تر است. در این سازه ها پکینگ در دو طرف سازه قرار می گیرد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد سه گروه خنک کننده ذکر شده در بالا، توصیه می کنیم به وب سایت آذین تهویه  مراجعه کنید.

برج خنک کننده صنعتی:

این برج ها را می توان در مدلهای باز یا مرطوب طبقه بندی کرد. از اسم آن کاملا واضح می باشد که برای خنک سازی آب در احجام بالا در صنایع بزرگ اعم از پالایشگاهها، نیروگاهها و واحد تبرید صنایع مختلف غذایی، تزریق پلاستیک، کارگاهها و ... مورد استفاده قرار می گیرد. طبقه بندی آنها هم در بالاتر در مبحث انواع کولینگ تاور آورده شده است. از مزایای کولینگ تاور صنعتی می توان به قدرت خنک کنندگی بالا و عملا کاهش میزان هدررفت آب اشاره نمود.


نظرات 1 + ارسال نظر
کفاش یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 ساعت 16:44

برای تزریق پلاستیک چه نوع برج خنک کنی باید خریداری کنیم
مدار باز یا مدار بسته

در 95 در صد موارد ما پیشنهاد استفاده ا ز کولینگ تاور مدار بسته هیبریدی را می دهیم .
09194201355 جهت مشاوره تماس بگیرید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد